lightart-biennale-com-logoDie erste „Biennale für Lichtkunst Austria 2010“ ist eine nichtkommerzielle Biennale künstlerischer Lichtprojekte. Dabei sind Lichtkünstler ebenso angesprochen, wie bildende Künstler anderer Genres, die erstmals mit dem Werkstoff Licht experimentieren. Die Biennale 2010 trägt das Motto „private light in public spaces“.

Die Biennale für Lichtkunst Austria 2010 findet im Herbst 2010 in Österreich statt. Veranstalter ist die Galerie Artpark Linz, Consultant ist Peet Thomsen (USA/Copenhagen/Linz). Die künstlerische Auswahl trifft eine Jury.

Die Auftaktveranstaltungen zur Lichtkunstbiennale werden am 2. September in Linz (OÖ) und am 4. September 2010 in Perchtoldsdorf (NÖ) stattfinden. Die Lichtkunstbiennale Austria läuft vom ersten Wochenende im September bis Mitte November 2010, die Abschlussveranstaltung wird im November 2010 in Wien zu sehen sein. Zur Biennale erscheinen ein Blog, eine Website und ein Katalog ist geplant. Die Einreichungen können in Echtzeit auf dem zugehörigen Blog http://www.lightart-posterous.com verfolgt werden. Die von der Jury ausgewählten Künstler sowie die Austragungsorte werden auf http://www.lightart-biennale.at veröffentlicht.

Bis heute wurden die Teilnahme von KünstlerInnen aus 3 Kontinenten und 13 Ländern bestätigt.

Liste der bisher ausgewählten Künstler (Stand 12. Juli 2010)

1. Eric Michel (FR)

2. Thorbjørn Lausten (DK)

3. Carlo Bernardini (IT)

4. Fabrizio Corneli (IT)

5. Jardin Cosmique (ES)

6. Patrice Warrener (FR)

7. Eliska Bartek (CZ/CH/DE)

8. Mounty R. P. Zentara (AT)

9. Heidulf Gerngross (AT)

10. “Nitram” Martin Stockinger (AT)

11. Chrisoph Luckeneder (AT)

12. Ofri Lapid (DE)

13. Karina Wellmer-Schnell (DE)

14. Silvia Gröbner (AT)

15. Manfred Koutek (AT)

16. Juanli Carrión (ES)

17. Rob Voerman (NL)

18. Stephanie Sixt

19. Richard Williams

20. Evros = Evrensel Ürüm (TK)

21. Suzi Poling, (USA)

22. Aristi (GR)

23. Cratmosphere (UK)

24. João Raposo (PT)

25. Rebecca Partridge (UK)

26. Alexandre Murucci (BR)

27. Manabu Shimada (JP/UK)

28. Paradox Paul (DE)

29. Pomodoro Bolzano (= Max D. Well, Christian Wittkowsky, Andreas Müller und Detlef Thomas) (DE)

30. TWO PEOPLE ONE WORK Karin Sulimma (A), Mounty R. P. Zentara (AT)

31. Martina Schettina (AT)

32. Manfred Kielnhofer (AT)

33. Laura Plana Garcia (ES) / Curator

guardians_of_light

light-art-Eric-Michel-Flyer-MAMAC

lightart_mounty_r_p_zentara

Ausstellungen:

Wien, Perchtoldsdorf

"24 Stunden Lichtkunst" - 4. September - Die Lichtkunstbiennale Austria 2010 in Perchtoldsdorf,
artP.kunstverein Franz Josef Straße 1a A-2380 Perchtoldsdorf, www.artp.a-r-t.cc

Linz / Light Art Biennale 2-11 September
Galerie Wuensch www.artmarket.at Hideo Iwasaki - August /2-11 Sept. / outdoor Manfred Kielnhofer Juni-Dec.
City Galerie www.citygalerie.at 2-11 Sept.
Artpark contemporary art www.artpark.at 2.Sep.-30. Okt.

Innsbruck
Galerie Claudiana www.arsnova.at 4-18.Nov.2010

AREA53 www.area53.name Nov. 2010

Ausblick
Die Biennale für Lichtkunst Austria soll alle zwei Jahre in Österreich stattfinden, das nächste Mal also 2012. Dabei sollen sich Austragungsorte und Themen abwechseln.
Martina Schettina (Organsiation), Juli 2010

Consultant Statement

Light Art Biennial Austria 2010 - “Private Art in Public Spaces”

I have been asked to consult the Light Art Biennial for the country of Austria. The Biennial is inspired by a similar Biennial, which will be held in the Ruhrgebiet. The Austrian’s theme for the first edition of the Biennial will be “Private Light in Public Spaces”. The name a gentle teasing of the German Light Art Biennial “Open Light in Private Spaces”

The name of the biennial describes the technical medium being used could also be interpreted in another manner. Light art – art without substance, this could be understood as unserious art. It could also be interpreted in another way. Art without substance is art about the immaterial. The object can be seen but never touched. But is it unserious? Milan Kundera wrote a book called “The Unbearable Lightness of Being” – And so comes the heavy part of the project. Light is about life – without light there is no life. The light of the sun fuels the planet. Light is a symbol used in churches for life itself. Some catholic churches begin their midnight Easter services in darkness. Then when the light of the rising sun comes through the stained glass window the worshippers light candles. The light then goes from one person to the next. This is how life and energy works. The seed of the man impregnates the woman and thus begins a new life. But the energy is there before. – the burning desire of the individuals for each other – this energy is the fuel of life. When we look to the sun as for example Olafur Eliasens: “Sun” at the Tate Modern we find calmness. We are reassured that everything is all right. So is it with light art – we find a space for solace and contemplation or just a pleasing view – whatever we find – we are enriched – such is the nature of light art.

Linz is the perfect venue for a departure into an area filled with light art. When you arrive in Linz by boat you are greeted by several great examples of light art. Lentos Art Museum and Ars Electronica Center each on their own side of the Danube with light incorporated into their facades. Lentos the older building and is probably the inspiration for the facade of Ars is at night a pattern of blue light which at night with its reflection in the Danube is absolutely beautiful. The Ars Electronica Center with its every changing display is a real experience. But there are also other lights incorporated in the architecture, which are truly pleasing to the eye. The bridge across the Danube and is also worth noticing. Thus the palate wetted and greeted by the city of Linz we can step off the boat and begin to explore the city of Linz and the artworks placed into the public spaces by the artists of the festival.

… Peet Thomsen

Organisation: Martina Schettina, Manfred Kielnhofer

Consultant: Peet Thomsen NY / Copenhagen

Curator: Laura Plana Gracia ES

last call for artists”
Die Einreichungen werden bis 1. Sept. für die Präsentationen entgegen genommen.

Best
www.lightart-biennale.com